
E-tron / GTE

De DQ400 (0DD) transmissie is door Volkswagen AG speciaal ontwikkeld voor de eisen van hybride voertuigen en geïntroduceerd met de introductie van de Golf GTE in 2014.
De dq 400 versnellingsbak komt ook voor in de Volkswagen Passat, Skoda SuperB Volkswagen Tiguan,
De versnellingsbak schakelt tussen de twee krachtbronnen door middel van een derde zogenaamde scheidingskoppeling. Deze koppeling verbindt of scheidt de elektromotor en de verbrandingsmotor om te schakelen tussen verschillende bedrijfsmodi.
VEEL VOORKOMENDE KLACHTEN EN PROBLEMEN ZIJN:
– Versnellingsbak gaat in noodloop en rijd alleen nog elektrische modus.
– Voelbare schok bij het inschakelen van de verbrandingsmotor
– Schokken met overschakelen
– Geen aandrijving of alleen elektrische aandrijving
– Slechte schakelstrategie
VEEL VOORKOMENDE STORINGEN ZIJN:
– P0876 Transmission Fluid Pressure Sensor/Switch D Circuit
– 30097 Transmission Fluid Pressure
Bron : https://tvsengineering.com/nl/dsg-s-tronic-versnellingsbak/dq400-dsg-hybride-gte-e-tron/
Het onderhoud is zeer belangrijk voor de DQ400 automaat. Het komt veelvuldig voor dat het automaatfilter verpulvert raakt en daardoor er losse stukjes door de automaatoliekanalen gaan. Hierdoor komen er storingen in kleppen van de mechatronic voor. Om dit te voorkomen is het raadzaam het onderhoud deskundig en tijdig te laten uitvoeren. VW/Audi schrijven voor om de 60.000 km de olie en het filter te vervangen.
Bij klachten van schakelproblemen adviseren wij de olie te vervangen met een nieuw filter. Bij klachten i.c.m. storingen moet er eerst een terdege diagnose worden uitgevoerd.